вівторок, 1 жовтня 2013 р.

Барометр свободи слова за серпень 2013 року



У серпні в Україні відбулось невелике зниження рівня фізичної агресії щодо журналістів, на фоні зростання економічного та політичного тиску. Основним порушенням прав журналістів цього місяця стало перешкоджання виконувати законну професійну журналістську діяльність – 9 випадків (на такому ж рівні, як і в липні). Водночас зменшилася кількість випадків побиттів та нападів – 5 (для порівняння, у липні – 10 випадків, червні - 5 випадків, травні – 8, квітні – 1). Такі дані подає щомісячний моніторинг ІМІ «Барометр свободи слова».

Однак, не можна сказати, що рівень свободи слова у серпні покращився порівняно з липнем. У серпні було зафіксовано 4 випадки політичного тиску, по одному випадку економічного тиску, обшуку та допиту, у той час як у липні було зафіксовано лише 1 випадок політичного тиску, а обшуків та допитів, та економічного тиску не було взагалі.

Найбільш резонансним випадком серпня стало «переміщення» редакторів сайту УНІАН, які у 2012 році заявили про цензуру з боку генерального директора Вадима Осадчого. Редакторам Олександру Волинському, Любові Жаловазі, Валентині Романенко, Роману Романюку, а також завідувачці відділом економіки Тетяні Майданович оголосили наказ про їхнє переміщення у новостворений відділ телевізійного моніторингу. Журналістів замкнули в кімнаті і утримували кілька годин, змушуючи підписати, що вони ознайомлені з наказом про їхнє переведення в інший відділ. Як з’ясувалося, відділ знаходиться на Дарниці, на території заводу. Приміщення корпусу (коридори, туалети та інші місця загального користування) є освітленими лише частково. Підвісні стелі у коридорі безпосередньо біля дверей орендованого офісу частково розібрані, з них звисає незаізольована електропроводка та інші деталі комунікаційного обладнання. Редактори сайту УНІАН розцінили таке рішення як переслідування за виступи проти цензури та критику керівництва агентства.

Цього місяця на журналістів нападали переважно приватні особи, охоронці і так звані «тітушки». Так, 25 серпня у Києві на знімальну групу 5-го каналу напали молодики спортивної статури. Вони вимагали віддати їм мікрофон та погрожували журналістам, які знімали прибирання площі після святкового концерту до Дня Незалежності. В Одесі охорона ринку «7-й кілометр» напала на знімальну групу телеканалу “Нова Одеса” - під час зйомок сюжету про завищені тарифи для підприємців, співробітники адміністрації, намагаючись завадити роботі журналістів, декілька разів вдарили по камері та зірвали з оператора навушники. Очевидці викликали міліцію, яка так і не приїхала.

Що стосується випадків перешкоджань журналістській діяльності, у Донецьку журналістів змушували принести з собою паспорти на зустріч із президентом Віктором Януковичем, проте на саму зустріч так і не пустили. Президент мав відвідати каплицю Варвари Великомучениці, а потім вирушити до драматичного театру на урочисті збори з нагоди Дня шахтаря. До каплиці пропускали тільки акредитованих журналістів. Згодом, акредитованих журналістів, які прийшли в драмтеатр на зустріч з шахтарями, закрили в маленькому тісному приміщенні і не пускали до зали, де мала проходити зустріч з президентом. Журналістам пропонували спостерігати за зустріччю з монітора.

Тим часом, у Броварах депутати міськради ухвалили рішення, яким заборонили журналістам пересуватися залою під час пленарних засідань. Проголосували за таке рішення депутати від ВО «Свобода» разом з фракцією ПР та іншою провладною більшістю у Броварській міській раді.

Цього місяця ІМІ зафіксував 4 випадки політичного тиску, при чому 3 з них були повязані з інтернет-виданням Керчь.ФМ. По-перше, сесія Керченської міськради ухвалила рішення про скасування оренди земельної ділянки, на якій розташовано ретрансляційну вежу телерадіокомпанії «Бриз». Журналісти видання заявили про тиск і звинуватили мера міста Олега Осадчого у помсті за розслідування корупційних схем, розроблених посадовими особами виконавчого комітету Керченської міськради. По-друге, представники місцевої влади написали серію скарг в різні інституції на ТРК «Бриз» і сайт «Керчь.ФМ». Зокрема, в редакцію надійшов лист з КРЕС щодо неправомірного використання електроенергії на вул. Театральна, 15 (де розташована редакція Керчь.Фм - ред.). По-третє, скарга на роботу сайту Керчь.ФМ надійшла і до Національної ради з телебачення і радіомовлення України.

Детальніше про випадки порушень свободи слова читайте у Барометрі:

Фізична агресія

Погрози, залякування - 1

1. Невідома жінка погрожувала редакції Vpoltave.info через статтю про безпритульних собак

13.08.2013 Невідома жінка погрожувала судом редакції інтернет-видання Vpoltave.info через статтю про безпритульних собак «Собаки-втікачі знищили близько сотні домашніх птахів». У статті йшлося про те, що жителька міста Полтава звернулася до редакції видання Vpoltave.info зі скаргою на сусідів, які утримують безпритульних тварин. Останні ж, за словами мешканки, вночі втікають з вольєрів та «полюють» на чужих домашніх птахів. Власниця приватного притулку стверджує, що ті собаки – не її, але мешканці бачили як маленькі «злочинці» тікали саме до воріт притулку. З цього приводу люди звернулися до міліції.

Невідома жінка зателефонувала до редакції і, не представившись, почала звинувачувати журналістку Вікторію Козуб, яка підняла слухавку, в тому, що у матеріалі прописані рецепти як отруювати безпритульних тварин. “Зі словами: «Девочки, я Вас по судам затягаю! Я уже подала заявление в милицию!», жінка почала погрожувати журналістам та висловлювалася нецензурною лексикою. Зателефонувавши до відділу міліції, редакція з’ясувала, що ніякої заяви на видання ніхто не подавав. Журналістка Вікторія Козуб запевнила жінку, що рецептів щодо отруєння тварин у статті ніхто не писав. Жінка вимагала видалити усі коментарі, а й заодно матеріал. При цьому, на адресу кореспондента лунала нецензурна лексика.

Побиття, напади - 6

1. Під Київрадою у заворушеннях постраждала журналістка ТВі

19.08.2013 У Києві під час мітингу під Київрадою у заворушеннях постраждала журналістка ТВі Ксенія Веркалець. Знімальна група каналу записувала звернення учасника мітингу до підполковника міліції. У цей час невідомі сильно штовхнули журналістку в спину. "Я не знаю, хто насправді мене штовхнув, але позаду мене стояв тільки "Беркут". Потім я відчула міцний удар у спину й полетіла уперед, якби мене не підхопили хтось із активістів, я б точно впала", - розповіла Веркалець.

Нагадаємо, 19 серпня проходила сесія Київради, депутати опозиції намагалися прорватися до зали засідань через багатолюдний натовп бюджетників, "Беркуту" та "тітушок".

2. У Харкові п’яний чоловік накинувся на оператора місцевого телеканалу

19.08.2013 У Харкові п’яний пасажир авто, яке загорілося, накинувся з кулаками на оператора програми “Объектив-новостей” місцевого телеканалу “Simon” Бориса Буцевича, обматюкав співробітників телеканалу, та зламав штатив камери.

3. На журналістів телеканалу "Нова Одеса" напали охоронці ринку "7 кілометр"

21.08.2013 В Одесі охорона ринку «7-й кілометр» напала на знімальну групу телеканалу “Нова Одеса” - журналіста Дмитра Долматова і оператора Олега Шпака. Під час зйомок сюжету про завищені тарифи для підприємців співробітники адміністрації, намагаючись завадити роботі журналістів, декілька разів вдарили по камері та зірвали з оператора навушники. Очевидці викликали міліцію, яка так і не приїхала.

Як повідомила випусковий редактор новин Катерина Єрська, зйомка була узгоджена з адміністрацією нею особисто.

4. У Севастополі охорона Баскова напала на журналіста

23.08.2013 Охорона російського співака Миколи Баскова побила кореспондента молодіжного телебачення "Город онлайн" Олександра Кашина в Севастополі. Інцидент стався після концерту в центрі Севастополя, організованого на честь Дня Незалежності України. У цьому концерті брав участь Басков, і після закінчення заходу тут же продовжилися зйомки фільму, в якому грає співак.

Як розповів Кашин, він знімав на відеокамеру Баскова, коли до нього підійшли охоронці. “Ми стояли знімали зірку на площі Севастополя. Він співав і знімав свій фільм. А ми просто фіксували це на камеру. Потім підійшов чоловік, почав хапати камеру. На прохання представитися, він відповів, що будеш багато знати, взагалі закопаємо”, - розповів Кашин.

За його словами, він показав посвідчення кореспондента: ”Я йому показував посвідчення, неодноразово казав, що ми севастопольське молодіжне телебачення, на що мені відповіли, я вибачаюсь за фразу: мені насрати, хоч президент”. Після цього, зазначив Кашин, чоловік вирвав з камери мікрофон, потім розбив об’єктив. “Хотіли ще забрати карту запису, але я її з’їв, а потім отримав по щелепі”, - розповів кореспондент.

5. У Києві молодики напали на знімальну групу 5 каналу

25.08.2013 У Києві на Майдані Незалежності на знімальну групу 5-го каналу напали молодики спортивної статури. Вони вимагали віддати їм мікрофон та погрожували журналістам. Також вони пошкодили журналістам камеру.

Інцидент стався поблизу сцени. Журналіст Анна Грішина та оператор Андрій Верстюк знімали, як прибирають площу після святкового концерту до Дня Незалежності. Коли вони зайшли за відкриту огорожу довкола сцени, на них накинулися молодики спортивної статури. “Ми знімали сюжет на Майдані Незалежності. В цей момент до нас підскочили два молодики спортивної статури. Вони почали нас штовхати, випхали за огорожу, намагалися забрати в нас камеру, змушували видалити відео. Вони пхали оператора, викручували йому руки, забрали в нас штатив, частину камери відламали. Я сказала, що викличу міліцію, її викликала, але вона їхала приблизно 40 хвилин”, - розповіла Анна Грішина. За інформацією знімальної групи 5-го, міліціонери навідріз відмовились коментувати напад на камеру. Вони склали адмінпротокол.

Перешкоджання законній професійній журналістській діяльності - 9

1. Журналіста "Херсонских вестей" не пустили у міськраду на нараду

05.08.2013 Начальник прес-служби Херсонської міської ради Олеся Міхєєва не пустила журналіста інтернет-видання "Херсонские вести" Євгена Приходька на апаратну нараду. Міхєєва мотивувала це тим, що видання не є зареєстрованим засобом масової інформації, а також, що апаратна нарада є закритою. Начальник прес-служби сказала, що "Херсонские вести" не акредитовані в міській раді. Проте, за даними видання, всі журналісти видання офіційно внесені до списку ЗМІ, які мають права відвідувати заходи в мерії. Також видання зазначає, що журналісти інших інтернет-видань без перешкод увійшли в зал, де мав відбутися захід.

2. Охоронці Києво-Печерської Лаври затримали і не випускали двох журналісток Gazeta.ua

08.08.2013 Кореспондентів Gazeta.ua Аліну Стрижак та Катерину Цибенко затримали охоронці Києво-Печерської лаври і не випускали із території монастиря. Журнаілсти готували матеріал про свічний завод Києво-Печерської лаври, який розташовано на території оборонної башти Київської фортеці. За словами Стрижак, до них підійшли двоє чоловіків у формі і почали вимагати припинити відеозйомку. Охоронці поводилися грубо і силою намагалися відібрати телефони у журналістів. Чоловіки у формі представляють громадську організацію "Козацтво запорозьке". Журналісток відпустили лише через 45 хвилин.

3. У Харкові п’яний водій, що влаштував ДТП, штовхнув оператора телеканалу АТН

14.08.2013 У Харкові п’яний водій автомобіля «Мазда», що влаштував ДТП за участю трьох машин, штовхнув оператора телеканалу АТН Володимира Бороху. Оператор разом з журналістами телеканалу прибули на місце події для зйомки сюжету. Прокуратура Харкова розпочала розслідування за заявою оператора АТН про перешкоджання його службовій діяльності з боку п'яного водія автомобіля "Мазда". "Подія внесена в Єдиний реєстр досудових розслідувань за статтею, пов'язаною з умисною перешкодою законній професійній діяльності журналістів", - зазначив прокурор Харкова Євген Попович.

4. Журналістів не пустили на засідання Київради

19.08.2013 Журналістів не пустили на позачергове засідання Київради. Спочатку представникам ЗМІ пообіцяли пропустити в 9.00, але зрештою нікого так і не пустили. За словами керівника прес-служби київської міліції, журналістів не пропускали через те, що депутати заблокували вхідні двері в будівлю зсередини. Нагадаємо, 19 серпня в Києві мала відбутися позачергова сесія Київради. Опозиція заявила, що повноваження цього скликання закінчилися ще 2 червня і тому Київрада є нелегітимною. Київська влада заявляла, що саме через блокування опозицією засідання Київради бюджетники не отримують кошти.

5. В Одесі під час захоплення магазину його господар напав на журналіста

22.08.2013 В Одесі під час захоплення магазину його господар перешкоджав знімальній групі місцевого телеканалу “Новая Одесса” - забороняв вести відеозйомку події та штовхнув журналіста телеканалу Вадима Шпаченка. До редакції телеканалу надійшов сигнал про рейдерське захоплення приміщення магазину. Суперечка про розподіл майна виникла на побутовому грунті: розлучалися чоловік і дружина. Представники чоловіка вдерлися в приміщення, зняли ручки і заблокувалися зсередини.

Як розповів Вадим Шпаченко: “Ми виконували редакційне завдання і до нас застосували силу та перешкоджали нашій законній діяльності. Це все відбувалися на очах капітана міліції, але він ніяк на це не відреагував”. Також телеканал зауважує, що чоловік, який “штовхав журналіста і раніше представлявся господарем магазину, побачивши іншу відеокамеру, виявився випадковим перехожим”. На питання журналіста, навіщо він його штовхав, чоловік відповів: “Вас ніхто не штовхав, ви самі на мене налетіли”.

Журналіст написав заяву зі скаргою про перешкоджання журналістській діяльності та про бездіяльність міліції.

6. У Донецьку журналістів пропускали до Януковича за паспортами, одного посвідчення замало

22.08.2013 У Донецьку журналістів змусили принести з собою паспорти на зустріч із президентом Віктором Януковичем, проте на саму зустріч так і не пустили. Президент мав відвідати каплицю Варвари Великомучениці, а потім вирушити до драматичного театру на урочисті збори з нагоди Дня шахтаря. До каплиці пропускали тільки акредитованих журналістів. Лише з посвідченням - не пускали. Акредитованих журналістів, які прийшли в драмтеатр на зустріч з шахтарями, закрили в маленькому тісному приміщенні і не пускали до зали, де мала проходити зустріч з президентом. Журналістам пропонували спостерігати за зустріччю з монітора.

7. Охорона не пустила журналіста "Вестей" на захист дисертації Кернеса

28.08.2013 Журналіста газети “Вести” Павла Федосенка не пустили на захист дисертації мера Харкова Геннадія Кернеса, що відбувалась у Національній академії державного управління при президентові України (НАДУ). До журналіста, який знаходився біля аудиторії, де проходив захист дисертацій, підійшов один з охоронців Кернеса з проханням залишити будівлю. "До зали ні за яких обставин не пустимо все одно", - сказав охоронець мера Харкова. При цьому він визнав, що журналіст має законні підстави там перебувати.

8. Броварські депутати заборонили журналістам пересуватися залою під час засідань міськради

22.08.2013 Броварська міська рада ухвалила рішення, яким заборонила журналістам пересуватися сесійною залою під час своїх пленарних засідань. Таку ініціативу підтримали депутати від ВО «Свобода» разом з фракцією ПР та іншою провладною більшістю у міській раді.

9.У Шепетівці лікар накинувся на оператора ТСН

29.08.2013 У місті Шепетівка на Хмельниччині лікар перешкоджав знімальній групі ТСН телеканалу 1+1 проводити зйомку сюжету у дитячій поліклініці. Батьки дітей звернулися до ТСН по допомогу через завідувачку дитячої поліклініки, яка не підписувала довідки медогляду для дошкільнят, у яких немає щеплень. Журналісти телеканалу разом з ініціативною групою намагалася з’ясувати, чому завідувачка не підписує довідок. Проте знімальній групі перешкоджав завідувач дорослої поліклініки. «Розлючений лікар з кулаками кидався на оператора, розштовхуючи при цьому дітей», - зазначили в ТСН. Чоловік припинив перешкоджати оператору, коли запропонували викликати міліцію.

Цензура. Доступ до інформації

Цензура - 2

1. У Чернігові директор театру ляльок заборонила "Високому Валу" писати про театр без її відома

14.08.2013 Директор чернігівського театру ляльок ім. Довженка Тетяна Коваль заборонила інтернет-виданню “Високий Вал” писати про театр без її відома. Коваль зателефонувала до редакції і розпочала свою розмову зі словами: "Без мого відома про наш театр нічого не писати!".

Директор телефонувала через новину “Влада забула про ляльковий театр Довженка?”, в якій йшлося про те, що у 2007 році було виділено 150 тис. грн. з обласного бюджету на створення проекту реконструкції театральної будівлі, але цього досі не зроблено. Телефонний дзвінок пролунав одразу після розмови із заступником директора театру.

“У розмові ми майже домовилися про дві речі - про відсутність корисних порад щодо нашої редакційної політики за відсутності інвестиційних намірів "порадників" і про офіційний коментар з викладенням своєї позиції, який керівництво театру ляльок має надіслати на редакційну електронну скриньку news@svoboda.fm. Основна претензія до сайту - нібито твердження у вчорашній публікації "ВВ" про те, що нібито "держава забула за театр". Хоча керівництво театру могло собі і розбити носа знаком "?", який стоїть у заголовку. “Яке право мали Ви публікувати матеріал без моєї згоди? - не вгамовувалася вона телефоном. - Відповідно до законодавства узгодженню підлягає лише інтерв'ю, позаяк тут два автори, - пояснили ми”, - написало видання. Зі словами "усе зрозуміло" директорка поклала слухавку.

2. У Броварах місцева влада перешкоджала показу "Відкритого доступу"

27.08.2013 У Броварах місцева влада намагалася перешкоджати показу документального альманаху "Відкритий доступ". Ініціатором показу стала команда інтернет-видання «Маєш право знати». Показ мав відбутися в парку “Перемога” з 18 до 22 години, проте за кільки годин до показу комунальні служби почали мити літак Міг-15, поблизу якого планувалось показати фільм.

Також комунальники перегородили обмежувальними стрічками всю центральну частину парку та ще й нагнали туди муніципальної техніки, за якою спостерігали десятки правоохоронців, працівники СБУ в цивільному та два автобуси з “Беркутом”, повідомило видання. Також організаторам кінопоказу правоохоронці вручили рішення міськвиконкому, яким заборонялося проводити будь-які заходи в парку «Перемога» політичній партії: «Соціал-Патріотичній Асамблеї Слов’ян». Проте показ відбувся.

Непрямий тиск

Політичний тиск - 4

1. Телеканал ТВА вимкнули з кабельних мереж

02.08.2013 Чернівецький канал ТВА вимкнули із кабельних мереж. Про це повідомила в.о генерального директора ТВА Тата Кеплер. Раніше, 31 липня, канал ТВА відновив мовлення в кабельних мережах «Воля-кабель» та «Open світ». Однак, за словами Кеплер, ТВА був вимкнений з мереж через «дзвінок зверху». «Вони нас вимкнули через кілька днів. Оператори повідомили, що їм зателефонували і сказали, що вони не мають права нас транслювати, так як нас немає в ефірі. Взагалі вся ця історія зав'язана на дзвінках. Це стосується і підключення. Все можна вирішити одним дзвінком», - сказала Тата Кеплер.

2. Журналісти Керчь.ФМ вважають, що мер міста їм мстить за розслідування

05.08.2013 Журналісти інтернет-видання Керчь.ФМ заявили про спроби тиску на редакцію та попросили міліцію надати роздруківки погроз меру Керчі Олегу Осадчому, які нібито були розміщені на сайті видання, на підставі яких було відкрито кримінальне провадження за ч. 1 ст. 350 Кримінального кодексу (погроза або насильство щодо службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов'язок).

“Ми вважаємо, що заява в міліцію, на підставі якої відкрито це кримінальне провадження, є провокацією з боку керченської мерії. Зроблено це явно з метою перешкоджання журналістській діяльності. Причина такої поведінки чиновників - результати журналістських розслідувань, опубліковані на сайті Керчь.ФМ. Розслідування стосуються різних корупційних схем, розроблених посадовими особами виконавчого комітету Керченської міськради”, - йдеться у заяві редакції видання.

Як приклад видання наводить останнє розслідування щодо чиновників виконкому - справа про витрачання бюджетних коштів при встановленні пам'ятника десантникам, і справа про порушення авторських прав скульптора Віктора Будина.

Крім того, редакція вкотре наголошує, що під статтею «Вночі стріляли в мера Феодосії. Він в реанімації» немає ніяких погроз Осадчому у коментарях та вважає необгрунтованою вимогу міліції видати всі IP адреси і нікнейми читачів, які залишили коментарі під статтею. Крім того, журналісти зауважують, що молодий чоловік, який 1 серпня прийшов до редакції від слідчого Івана Філіппова і приніс запит, хотів незаконно допитати директора ТРК “Бриз”.

3. Керчь.ФМ заявляє про нові спроби тиску місцевої влади

22.08.2013 Редакція Керчь.ФМ знову заявила про спроби тиску на видання з боку місцевої влади - представники місцевої влади написали на ТРК «Бриз» і сайт «Керчь.ФМ» різні скарги. За інформацією видання, на адресу редакції прийшло відразу кілька листів і повідомлень. Зокрема, прийшов лист з КРЕС про те, що надійшло звернення про неправомірне використання електроенергії на вул. Театральна, 15 (розташована редакція Керчь.Фм - ред.). «Хоча за електроенергію, як і за водопостачання, господар квартири завжди платить вчасно за договором, і за рахунками. Звернення в КРЕС надійшло від заступника міського голови Керчі Лікучевої Т.М», - зазначили в редакції.

Скарга на роботу сайту Керчь.ФМ надійшла і до Національної ради з телебачення і радіомовлення України.

“Журналістам незрозуміло, з чим це пов'язано. Адже робота та публікації Інтернет ЗМІ ніяк не пов'язані ні з телебаченням, ні з радіомовленням. Редакція вважає, що ця скарга - чергова спроба цензури і тиску на ЗМІ з боку місцевої влади”, - йдеться у повідомленні редакції.

Одночасно з цим скарга на оформлення ділянки на землю під радіовежею ТРК «Бриз» надійшла до податкової інспекції Керчі. З податкової ТРК "Бриз" надіслали запит про необхідність надання пояснень. Як видання повідомляло раніше, податок за використання цієї землі ТРК «Бриз» платить постійно.

Також в редакції зазначають, що незаконно продовжує діяти водоканал Керчі - воду і каналізацію в квартирі за останні два тижні незаконно намагалися перекрити чотири рази, хоча, зауважує редакція, власник квартири по вул. Театральній вже багато років вчасно без заборгованостей платить і за водопостачання, і за водовідведення.

4. Влада Керчі розірвала оренду земельної ділянки, де міститься ретрансляційна вежа ТРК «Бриз»

29.08.2013 Сесія Керченської міськради АР Крим ухвалила рішення про скасування оренди земельної ділянки, на якій розташовано ретрансляційну вежу телерадіокомпанії «Бриз». Рішення було проголосоване у пакеті із 77-ма ухвалами під номером 70 і називається: «Про визнання таким, що втратило силу рішення 19-ї сесії Керченської міської ради шостого скликання від 22.03.2012 року. «Про відновлення терміну дії угоди оренди землі малому приватному підприємству «Телерадіокомпанія «Бриз» для розташування радіотрансляційного пункту по вулиці Чернишевського 47-а в місті Керчі».

Проект цього рішення не був вивішений за 20 днів до дати його розгляду, як цього вимагає 15-та стаття Закону України «Про доступ до публічної інформації». Ні текст проекту, ні ухвалене рішення не було оприлюднене. Сутність рішення відома тільки з назви, повідомила Незалежна медіа-профспілка.

Як заявила головний редактор інтернет-видання «Kerch.fm» Ірина Сєдова: «Рішення ухвалено з брутальним порушенням закону, ми будемо оскаржувати його в суді, як тільки зможемо отримати його повний текст». На думку журналістки, це один з елементів боротьби проти їхнього засобу масової інформації.

Економічний тиск - 1

1. В УНІАН редакторів, які раніше заявляли про цензуру, "перемістили" в інший відділ

28.08.2013 Редакторам сайту УНІАН Олександру Волинському, Любові Жаловазі, Валентині Романенко, Роману Романюку, а також завідувачці відділом економіки Тетяні Майданович оголосили наказ про переміщення у новостворений відділ телевізійного моніторингу. Журналістів замкнули в кімнаті і утримували кілька годин, змушуючи підписати, що вони ознайомлені з наказом про їхнє переведення в інший відділ. Як з’ясувалося, відділ знаходиться на Дарниці, на території заводу. Приміщення корпусу (коридори, туалети та інші місця загального користування) є частково освітленими. Зокрема, не освітлені коридори, шлях до санвузла та сходові клітки. Підвісні стелі у коридорі безпосередньо біля дверей орендованого офісу частково розібрані, з них звисає незаізольована електропроводка та інші деталі комунікаційного обладнання.

Редактори сайту УНІАН розцінили таке рішення як переслідування за виступи проти цензури та критику керівництва агентства. Також вони заявили, що не ознайомлені зі своїми посадовими обов’язками, що не відповідає Колективній угоді та Кодексу законів про працю України. Характер роботи та графік роботи працівників відрізняється, за їх словами, від попереднього, і вони не були про це заздалегідь попереджені у встановлені законодавством терміни (ст. 32, п. 2 КЗПП).

Юридичний тиск

Допити - 1

1. Луканов дізнався, що міліція цікавилася його приватним життям

06.08.2013 Міліція проводила поквартирний обхід в будинку, де мешкає голова Незалежної медіа-профспілки України Юрій Луканов. На запит Луканова Дарницький райвідділ міліції Києва підтвердив, що його співробітники проводили поквартирний обхід в будинку, де він живе, але не збирали стосовно нього інформацію. Про це повідомив керівник Дарницького райвідділу Олександр Деркач у відповідь на запит Луканова.

У листі міліція зазначала, що “конфіденційна інформація відносно Вашого приватного життя працівниками Дарницького РУ не збиралася, не використовувалася і не поширювалася”. Запит Луканов зробив після того, як сусіди розповіли йому, що ним цікавився чоловік у цивільному, який показував міліцейське посвідчення. Прізвище його сусіди не запам’ятали. Поінформувати Луканова вони вирішили після того як той же працівник міліції ще й зателефонував їм і знову запитував про голову НМПУ.

«Я вдячний міліції за пояснення, але в мене лишилися запитання. Мене насторожує той факт, що міліціонер щось запитував про мене, але зі мною не зв’язувався, навіть телефоном. І цей поквартирний обхід здійснювався незабаром після того, як медіа-профспілка спільно зі спілкою журналістів вимагала відставки міністра внутрішніх справ і закликала колег під Міністерство внутрішніх справ на знак протесту проти побиття журналістів 18 травня», - зазначив Луканов.

Обшуки – 1

1. Активістку руху "Чесно" затримали в аеропорту з фільмом про Межигір'я

23.08.2013 Активістку Алісу Рубан з організації, що координує рух "Чесно", яка прямувала до Берліну на запланований показ документального альманаху "Відкритий доступ", затримали під час проходження митного контролю в аеропорту Бориспіль. Активісту затримали для проведення "додаткової ретельної перевірки" в службовому приміщенні митниці.

"Увагу прикордонників привернув персональний лептоп Аліси Рубан та жорсткий диск з документальним фільмом "Відкритий доступ", одна з новел якого розповідає про скандально відому резиденцію президента Віктора Януковича - "Межигір’я", - повідомили в "Чесно". "За словами працівників митної служби, метою перевірки був пошук "державної таємниці", яка нібито знаходилась на вказаних носіях інформації", - зазначили в русі. Разом з Рубан мала летіти до Берліну, але також була затримана юрист партії "Демократичний Альянс" Ірина Іванків. "Під час повторної перевірки вона зауважила, що в журналі перевірки вже зазначено, що порушень не виявлено і експертиза не має сенсу", - заявили в "Чесно".

Згідно з повідомленням, "експерт" митної служби заявив, що все одно буде проведено експертизу фільму з метою виявлення державної таємниці, про результати якої "ви дізнаєтесь при поверненні". "Не зважаючи на заперечення активісток, "експерт" митної служби переглянув усю особисту інформацію на персональному комп’ютері Рубан та без дозволу скопіював фільм "Відкритий Доступ", чим порушив право інтелектуальної власності на нього", - вважають в "Чесно". Попри затримку активісткам вдалося відлетіти до Берліну.

Нові елементи судових позовів до журналістів та ЗМІ

1. Гендиректор ЧАЕС програв суд журналісту і «Агентству атомных новостей»

Захист свободи слова

Реакція влади на порушення свободи слова

1. На Одещині за фактом погроз вбивством журналісту розпочато кримінальне провадження

05.08.2013 В Одеській області розпочато кримінальне провадження за фактом погрози вбивством журналісту Сергію Ярошенку (псевдонім Левітаненко) з боку депутата Котовської міськради від Партії регіонів Наталії Войцеховської. Як повідомили у прокуратурі Одеської області, Войцеховська публічно погрожувала місцевому журналісту Ярошенку фізичною розправою, депутат обіцяла найняти бандитів, щоб вони розправилися з журналістом. Котовська районна прокуратура почала кримінальне провадження за ч. 1 ст. 129 КК України (загроза вбивством). Досудове розслідування доручено Котовському райвідділу міліції.

2. Прокуратура Харкова зайнялася п'яним водієм, який штовхнув оператора телеканалу АТН

15.08.2013 Прокуратура Харкова розпочала розслідування за заявою оператора АТН Володимира Борохи про перешкоджання його службовій діяльності з боку п'яного водія автомобіля "Мазда", який спровокував ДТП за участю трьох іномарок. "Подія внесена в Єдиний реєстр досудових розслідувань за статтею, пов'язаною з умисною перешкодою законній професійній діяльності журналістів", - зазначив прокурор Харкова Євген Попович.прокурор.

3. Суд постановив привести примусово на засідання молодика, який побив броварського журналіста

23.08.2013 Обвинувачений у справі про напад на журналіста інтернет-видання “Маєш право знати” Андрія Качора Сергій Стягов не з’явився на чергове судове засідання, яке було призначено на 22 серпня. Також розгляд справи проігнорували представники броварської прокуратури. Крім того, на засідання не змогли з’явитись і свідки по справі.

З огляду на це, суддя Олена Кічинська вирішила перенести розгляд справи на початок вересня. У свою чергу адвокат журналіста Валерій Лобок подав клопотання про примусовий привід Сергія Стягова органами МВС, яке суддя Кічинська задовольнила.

4. Міліція встановила нападників на журналістів 5 каналу. Одного вже допитала

27.08.2013 Міліція встановила осіб, які перешкоджали діяльності журналістів 5 каналу на Майдані Незалежності у Києві 25 серпня. Одного з працівників охоронної фірми вже допитали слідчі. Слідчим відділом Шевченківського РУ ГУМВС України матеріали внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань із кваліфікацією за ч.1ст. 171 (Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів) Кримінального кодексу України.

Реакція журналістської спільноти

1. Заява "Стоп цензурі!" на захист телеканалу ТВА: місцева влада тисне на журналістів!

06.08.2013 Рух "Стоп цензурі!" розцінює події, які розгорнулися у Чернівцях навколо телеканалу ТВА, як цензуру та тиск місцевої влади на альтернативне джерело інформації.

Зокрема, "Стоп цензурі!" заявляє, що через низку неймовірних "збігів", коротких замикань, та дивних технічних збоїв, 23 липня канал "ТВА" змушений був зупинити своє мовлення. Місцеві чиновники не дозволили технічним працівникам "ТВА" повернути відремонтоване обладнання в релейну станцію, яка знаходиться у приміщенні Чернівецької державної телерадіокомпанії "Буковина".

"Ще одним доказом того, що за припиненням мовлення "ТВА" стоїть місцева влада, слугує звернення депутатів від провладної більшості Чернівецької облради. 2 серпня четверо депутатів облради від Партії регіонів звернулися до Нацради з питань телебачення і радіомовлення з пропозицією, якщо "ТВА" не зможе дотриматись умов ліцензії і вчасно відновити мовлення, оголосити конкурс на його частоту або ж просто передати її в розпорядження обласної державної телерадіокомпанії", йдеться у заяві Руху.

2 серпня телеканал "ТВА" також вимкнули з кабельних мереж. За словами в.о. генерального директора ТРК "ТВА" Тати Кеплер, це відбулося через "дзвінок зверху".

За словами працівників "ТВА", на сьогодні, телеканал готовий вийти в ефір, всі обмеження його мовлення є штучними, і створюються виключно місцевою владою.

Рух "Стоп цензурі!" звернувся до голови Чернівецької обласної державної адміністрації Михайла Папієва з вимогою вжити негайних заходів щодо відновлення мовлення телеканалу "ТВА" і взяти ситуацію під свій контроль. Зокрема, проконтролювати, щоб технічні працівники каналу отримали змогу безперешкодно встановити відремонтоване обладнання та оперативно відновити мовлення телеканалу.

Також Рух звернувся до Генеральної прокуратури та Міністерства внутрішніх справ з вимогою втрутитись у ситуацію, зупинити свавілля місцевих чиновників, і провести всебічне і прозоре розслідування ситуації навколо телеканалу "ТВА".

Рух "Стоп цензурі!" також звернув увагу Національної ради з питань телебачення і радіомовлення на те, що ситуацію з відключенням "ТВА" потрібно ретельно вивчити, і взяти до уваги той факт, що телеканал змушений був призупинити мовлення внаслідок форс-мажорних обставин і штучних перешкод.

Також члени Руху звернулися до представництв міжнародних організацій та посольств в Україні з проханням нагадати українській владі про величезне значення поваги до свободи слова та прав людини, а також про важливість дотримання міжнародних зобов'язань щодо захисту вільних медіа, які були підписані Україною."

2. НМПУ розцінює заборону на в’їзд до Азербайджану сімом українським журналістам як політичний тиск

09.08.2013 Незалежна медіа-профспілка України розцінила заборону на в’їзд до Азербайджану сімом українським журналістам як політичний тиск та закликала азербайджанську владу відмовитися від такого рішення, оскільки воно суперечить законам цієї країни. “Профспілка поважає суверенне право Азербайджану визначати правила в’їзду на свою територію іноземців, а також право заборонити певній категорії осіб відвідування Республіки. Однак медіа-профспілка наголошує, що реалізація цього права не повинна носити репресивний характер. Це право мусить ґрунтуватися на законі, та застосовуватись у повній відповідності з міжнародними нормами права”, - йдеться у заяві профспілки.

НМПУ зазначила, що ст. 12 Закону Азербайджанської Республіки «Про виїзд із країни, в’їзд в країну та паспортах» визначає виключний перелік підстав, за яких іноземцю може бути заборонено в’їзд в країну. До них, зокрема, належить: створення небезпеки національній безпеці або громадському порядку, захист прав громадян Азербайджанської Республіки, порушення під час попереднього візиту законів країни.

Українські журналісти, зазначили в НМПУ, виконуючи свій професійний обов’язок, не порушували азербайджанських законів, не створювали небезпеки для громадян Республіки. Відвідуючи Нагорний Карабах, який є частиною Азербайджанської Республіки, журналісти лише використовували своє право на свободу пересування в межах країни перебування. А також право на свободу пошуку, отримання та розповсюдження всякого роду інформації та ідей, незалежно від державних кордонів. Прав гарантованих ст.ст.12, 19 «Міжнародного пакту про громадянські та політичні права», який є частиною внутрішнього права Азербайджанської Республіки.

“НМПУ вимушена констатувати, що заборона на в’їзд до Азербайджану сімом українським журналістам виглядає як політичний тиск, що має на меті примусити ЗМІ висвітлювати проблему Нагорного Карабаху лише з позицій офіційної влади. А це суперечить всім міжнародним правовим стандартам та міжнародним зобов’язанням Азербайджанської Республіки”, - вважають в профспілці.

3. НМПУ вимагає звільнення слідчої, яка втретє закриває справу про побиття журналістів у Херсоні

23.08.2013 Слідча Комсомольського райвідділу міліції Херсона Дарія Зубко закрила кримінальне провадження у справах по нападу на журналіста інформаційного агентства «Таврія ньюс» Олександра Тарасова та оператора Валерія Миронюка. Одну зі справ вона закрила втретє.

У зв’язку з цим, Незалежна медіа-профспілка вимагає від Генеральної прокуратури звільнення з подальшим притягненням до кримінальної відповідальності за зловживання владою або службовими повноваженнями (ч.3 ст.364 КК України) слідчої Комсомольського ВМ ХМВ УМВС України лейтенанта міліції Дарії Зубко.

“Слідча майже дослівно переписала свою попередню постанову про закриття кримінального провадження, яка 30 травня була скасована Апеляційним судом Херсонської області. Мотиви закриття - журналістам ніхто не перешкоджав розміщувати інформацію на сайті, присутні особи не усвідомлювали що діють проти журналістів”, - зазначили в медіа-профспілці.

Нагадаємо, 13 березня у Херсоні невідомі особи напали на знімальну групу інформаційного агентства "Таврія News" - оператора Валерія Миронюка та журналіста Олександра Тарасова - під час зйомки виселення із квартири багатодітної родини Сорокіних.

Комсомольський відділ міліції порушив кримінальну справу за ч.1 ст.171 КК України. Ведення слідчих дій було доручено слідчій Дар’ї Зубко, яка цю справу закрила. Спочатку постанова про закриття кримінального провадження була скасована 16 квітня, заступником прокурора Херсонської області В. Бубенщиковим. Однак після нетривалого розслідування Дар’я Зубко знову закрила справу.

30 травня Апеляційний суд Херсонської області скасував постанову про закриття кримінального провадження, як незаконну, та направив справу по нападу на журналістів до Комсомольського райвідділу міліції Херсона для продовження слідчих дій.

У липні у Херсоні знову напали на журналіста інформаційного агентства “Таврія ньюс” Олександра Тарасова, який працював у момент спроби виселити з квартири багатодітну родину Сорокіних. Про цю подію була подана заява до міліції. За заявою Олександра Тарасова Комсомольським райвідділом міліції відкрито кримінальне провадження. Слідство було доручено знову слідчій Дар’ї Зубко.

НМПУ вважає, що Зубко звужено тлумачить статтю 171 Кримінального кодексу України, яка стосується перешкоджання законній діяльності журналістів. “Всупереч тлумаченням науковців і рішенню Апеляційного суду Харсонської області, співробітниця міліції вважає, що перешкоджання це лише створення перешкод при публікації матеріалу”, - зауважують в НМПУ.

Як зазначили в медіа-профсплці, Дарія Зубко ігнорує відеозапис подій та покази свідків, в тому числі співробітника міліції, які зазначили, що Олександр Тарасов пред’являв своє журналістське посвідчення, а також представляв Валерія Миронюка як свого оператора. Під час інциденту учасники подій кілька разів називали Тарасова і Миронюка журналістами, що зафіксовано на відео. Тим часом Зубко у постанові про закриття кримінального провадження зазначає, що «ніхто з оточуючих не сприймали в дійсності, що чоловік, який назвався журналістом, дійсно є журналістом».

Прокуратура також відмовилася підтримувати звинувачення у перешкоджанні законній професійній діяльності журналіста, хоча сам прокурор у обвинувальному акті зазначив, що побої спричинено журналісту ІА «Таврія ньюс» Олександру Тарасову, коли він здійснював відеозапис подій.

21 серпня Дарія Зубко в телефонній розмові з Олександром Тарасовим, повідомила, що кримінальне провадження по іншому нападу на журналіста Тарасова 1 липня охоронців, охоронної фірми «Арбалет» також закрито, у зв’язку з відсутністю в діях охоронців складу злочину. При цьому Дарія Зубко проігнорувала зафіксовані на відео погрози зламати журналісту руку, намагання вихопити у нього телефон на який фіксуються події, обливання телефону водою, не допуск до місця події, зауважила НМПУ.

Постанову про закриття провадження, за словами Зубко, було направлено потерпілому поштою, однак Олександр Тарасов її не отримав.

4. НМПУ вважає, що з УНІАН зроблять бойовий листок, який обсуговуватиме одну політсилу

28.08.2013 Незалежна медіа-профспілка України заявляє, що, попри підписання Колективного договору, адміністрація інформагентства УНІАН продовжує безглузду боротьбу проти тих співробітників, членів медіа-профспілки, які в жовтні минулого року виступили проти цензури. Про це йдеться у заяві НМПУ.

“Сьогодні шістьох журналістів поставили перед фактом, що вони переводяться у новостворений відділ моніторингу телебачення. Ці дії є відвертою розправою з тим, хто мав мужність відстоювати свої трудові права. Такий крок брутально порушує 32 і 33 статті Кодексу законів про працю. Зненацька, без жодного попередження, всупереч закону, для шістьох працівників УНІАН було істотно змінено умови праці – з творчих працівників їх перетворили на технічних. Підстав для їхнього переведення з одного місця роботи на інше нема жодних, оскільки не відбулося реорганізації сайту УНІАН, який обслуговують вищезгадані працівники. УНІАН має можливості набрати нових технічних співробітників, не порушуючи прав журналістів агентства”, - йдеться у заяві.

НМПУ констатує, що керівництво УНІАН на чолі з Вадимом Осадчим нищить репутацію одного з найстаріших інформаційних агентств країни. “Раніше менеджмент забороняв критикувати владу і розміщував на сайті безглузді фейкові новини, які не мали нічого спільного з дійсністю. Це призвело до того, що деякі ЗМІ-споживачі новин навіть закликали відмовитися від співпраці з УНАН. Лише зусиллями небайдужих членів колективу, які висловили свій протест, вдалося зупинити цю вакханалію безглуздості і цензури”, - зазначили в медіа-профспілці.

Також НМПУ вважає, що головна відповідальність за ситуація, що склалася в УНІАН, лежить на керівнику холдингу 1+1 Олександру Ткаченко. «Медіа-профспілка вважає, що кінцевою метою безглуздих і агресивних дій керівництва УНІАН є перетворення агентства на бойовий листок, який буде обслуговувати одну політичну силу. Але такі дії призведуть до знищення репутації агентства і, зрештою, до знищення самого агентства як засобу масової інформації. Адже заангажовані новини не будуть викликати довіру у споживача. НМПУ закликає власника холдингу «1+1» Ігоря Коломойського зупинити ці свавільні дії своїх підлеглих. Адже вони неодмінно позначаться на його репутації, дадуть підстави вважати його одним із тих, хто бореться зі свободою слова в Україні», - йдеться у заяві.

5. Міжнародна і Європейська федерації журналістів закликають припинити переслідування журналістів УНІАН

30.08.2013 Міжнародна федерація журналістів (МФЖ) та її європейський підрозділ, Європейська федерація журналістів (ЄФЖ) висловили свою глибоку стурбованість у зв'язку з триваючим безвідповідальним керуванням інформаційним агентством УНІАН, яке полягає в політичному тискові і запровадженні цензури в агентстві.

«Ми приголомшені кричущим переслідуванням цих журналістів. Керівництво УНІАН проігнорувало колективний договір і покарало цих журналістів, які захищають правду. Це зарозуміле зловживання владою є останнім у серії дій керівництва УНІАН, яке продовжує переслідувати незалежних і критичних журналістів провідного агентства країни», - заявив президент Міжнародної федерації журналістів Джім Бумела.

«Ми глибоко стурбовані тим, що репутація цього агентства, яке колись користувалося довірою і повагою фахівців та громадськості, нині зруйнована політичним втручанням. Атмосфера страху і цензура у засобах масової інформації, які продовжують поширюватися в УНІАН і українських ЗМІ в цілому, повинні закінчитися. Ми висловлюємо нашу незмінну підтримку персоналу і журналістам УНІАН у їхній триваючій боротьбі за незалежну журналістику як суспільне благо і закликаємо керівництво УНІАН зупинити кампанію цькування своїх співробітників», - заявив президент ЄФЖ Могенсен Блічер-Б’єрегард.

Судові позови від журналістів

1. Журналіст Керчь.ФМ заявляє, що міліція незаконно закрила справу про погрози їй у соцмережах

05.08.2013 Редактор інтернет-видання Керчь.ФМ Ірина Сєдова оскаржила в суді постанову міліції Керчі про закриття кримінальної справи про погрози на її адресу.

У постанові міліції зазначено, що справа закрита у зв'язку з відсутністю складу кримінального правопорушення. Журналіст оскаржила постанову про закриття кримінальної справи, оскільки вважає, що її закрили незаконно. У своєму позові до суду журналіст вказує на те, що слідчі дії, пов'язані із встановленням осіб, які вчинили кримінальний злочин, у її справі взагалі не проводилися, оперативно-розшукові заходи теж. За документами справа була закрита ще 1 лютого, а постанову про закриття вручили лише 26 липня.

“Сьогодні (5 серпня - ред.) я подала до суду скаргу, в якій оскаржу постанову про закриття кримінальної справи за статтею «Погроза вбивством». Про те, що моя справа закрита, я дізналася тільки 26 липня. Хоча в постанові вказана дата 1 лютого. На допити у цій справі я ходила три рази. У січні, квітні і в червні. Без повісток, просто по телефонному дзвінку. Оскільки в цій справі мені було присвоєно статус потерпілої, я навіть не подумала збирати докази того, що я ходжу на допити. Всі три рази мене допитували різні люди. Тепер з'ясувалося, що справу, виявляється, закрили ще взимку”, - зазначила Сєдова.

Нагадаємо, у січні керченська журналістка, редактор сайту Kerch.fm Ірина Сєдова заявила, що невідомі особи погрожують їй фізичною розправою через соціальні мережі.

2. У Рівному журналісти через суд вимагають, щоб мер оприлюднив доходи своєї дружини

30.08.2013 Рівненсько-Волинський портал “Четверта влада” звернувся до суду з вимогою зобов’язати мера Рівного Володимира Хомка та його заступників оприлюднити доходи членів своїх сімей. Видання зазначило, що ще в травні 2013 року звернулося до мера міста з проханням надати копії декларацій про свої доходи і доходи своїх заступників (Андрія Філіна, Сергія Васильчука, Олексія Хмилецького, Галини Кульчинської та секретаря міської ради Андрія Грещука). “Однак Хомко, як і його заступники, приховали доходи своєї сім’ї. Суми доходів дружини рівненського мера та її банківських заощаджень в наданих копіях декларацій зафарбували чорним кольором”, - повідомило видання.

Заступник прокурора Рівного Кирило Фомін у відповідь на скаргу “Четвертої влади”” з приводу надання неповної інформації, відмовив у прокурорському реагуванні.

http://imi.org.ua/barametr/41569-barometr-svobodi-slova-za-serpen-2013-roku.html

Немає коментарів:

Дописати коментар